Hármas boksz zajlik most az Európai Unióban az új Energiahatékonysági Irányelv körül, amelynek szerepe, hogy Európa energiafelhasználását 20%-kal csökkentse 2020-ra a gazdaságok hatékonysága és az energiabiztonság növelése és az éghajlatvédelem érdekében. Az ügy jól indult: az Európai Bizottság tavaly júniusban kihozott egy elég jó tervezetet, amit az Európai Parlamenttel és az EU tagállamokat képviselő Tanáccsal egyeztetve kell véglegesíteni június végéig.
Azóta viszont kissé eldurvult a meccs: a tagállamok minden módosító javaslatukkal egy kicsit gyengébbé pofozzák a szöveget, a Parlament kicsit erősíti. Ha ez így megy tovább, lassan kár lesz a papírért, annyira gyenge lesz a szöveg.
Az EU tagállamok a kényesebb pontokra mennek: főleg az Irányelv kiemelt intézkedéseit igyekeznek felhigítani - a középületek 3% -os felújítási rátáját és hogy az energiacégek évente 1,5%-os energiamegtakarítást érjenek el.
Néhány példa a tagállami javaslatokra:
3%-os középület felújítási ráta:
- Az 500 m2-nél nagyobb területű középületekre vonatkozzon csak, azaz a leginkább felújításra szoruló szociális lakások stb. így kimaradnak
- Csak a központi kormányépületekre vonatkozzon a 3%. Németországban ez 30 db épület, itthon se több.
1,5% energiamegtakarítás évente az energia-cégekél:
- Először is leszűkült a végső energiafelhasználásra – azaz a cégek és fogyasztók által használt áramra, üzemanyagra
- Az egyik legnagyobb szennyezőanyag-kibocsátót, a közlekedés szektort még a Bizottság vette ki (az Európai Parlament vissza akarja rakni)
- A tagállamok újabban az EU kibocsátás-csökkentési rendszerébe (EU-ETS) tartozó nagy szennyező cégek 40%-át fel akarják menteni a célszám alól. Ez azt jelentené, hogy a végső energiafelhasználási szereplők felének nem kellene semmit tennie, nem vonatkozna rá a cél. Szerinted sincs ingyenebéd?
- Újabb ötlet, hogy a 1,5%-os cél kezdetben csak 1% lenne, és 2020-ra fokozatosan érné csak el a 1,5%-ot (ezzel 15%-kal kevesebb energiamegtakarítás lenne a végén)
- Be akarják számítani az Irányelv elfogadása előtt elért tagállami eredményeket, néhány tagállam pedig jövőbeli lépéseket akar előre beszámítani (azaz mielőtt ténylegesen megvalósultak volna). Ezzel az 1,5%-os megtakarítás máris töredékére zsugorodik.
- Dupla elszámolás: az energiatermelés hatékonyságát (erőművek) akarják itt teljesítésnek beszámítani a tagállamok (holott ezzel külön intézkedésben számol az Irányelv), vagy egy másik javaslat szerint csak a 20%-os megújuló energia részarány-növeléssel tudnák le a 1,5%-os energiahatékonysági célt.
A Bizottság friss számításai szerint ezekkel a tagállami gyengítésekkel az eredeti Irányelv hatása 38%-ára csökkenne, azaz papírtigrissé kezd válni az anyag. Itt az idő, hogy emlékeztessük a kormányokat: ha tényleg fel akarják pörgetni és modernizálni a gazdaságot, munkahelyeket akarnak teremteni és az energiaimportot csökkenteni, egy erős Energiahatékonysági Irányelv az egyik legjobb esélyük erre. Főleg, hogy egy friss Ecofys jelentés kimutatta: a korábban becsültnél több, évente 200 milliárd euró megtakarítást hozna az eredeti Irányelv.
Június végéig Európa-szerte aktivisták százai hallatják a hangukat ezért, csatlakozz Te is: klikk ide: ezen a Föld Barátai és a CAN Europe angol nyelvű oldalán léphetsz akcióba, plusz akció-videót és további háttéranyagokat is találsz.